I møtet 17. juni sa Beslutningsforum ja til å innføre teklistamab (Tecvayli) som monoterapi til behandling av voksne pasienter med residiverende og refraktær myelomatose (benmargskreft), som har fått minst tre tidligere behandlinger, inkludert et immunmodulerende middel, en proteasomhemmer og et anti-CD38- antistoff, og har vist sykdomsprogresjon under siste behandling. Dette er en etterlengtet behandling som vil bety mye for mange pasienter.

bilde av olav ljøsne- Vi er først og fremst lettet over at myelomatosepasienter nå får tilgang til denne behandlingen med bispesifikke antistoffer, som gir pasienter som i praksis ikke har andre alternativer, nye muligheter. Når det er sagt så er det positive vedtaket tre år på overtid! Vi ser at metodevurderingene tar fryktelig lang tid, i tillegg går hele saksbehandlingssystemet i Direktoratet for medisinske produkter altfor tregt. Dette er en behandling som har vært tilgjengelig i våre naboland i lengre tid, og våre  langdryge godkjenningsprosesser er med på å sette Norge ytterligere bak i tid når det kommer til nye behandlinger, sier leder Olav Ljøsne.

– Dette er den største og beste nyheten for norske myelomatosepasienter kanskje noensinne, og i alle fall siden 2017, sier Schjesvold til HealtTalk.
Les mer: – Den største nyheten for norske myelomatose-pasienter kanskje noensinne, HealthTalk, 17.06.24

Etter hvert som behandlingen blir etablert i Norge anslår Schjesvold at den vil være aktuell for 100-200 pasienter i året.
Er dette en behandling som på sikt vil kunne være aktuell i tidligere behandlingslinjer?
Sannsynligvis, men det forutsetter positive resultater fra studier som pågår nå, og vil avleses i løpet av et par år.

To ganger nei, og én utsettelse

Teklistamab fikk nei i august 2023, og i februar i år, det siste avslaget var forventet da behandlingsfrekvensen som var lagt til grunn var høyere enn den ville vært i praksis. Handlingsprogramgruppen for myelomatose har spilt inn doseringsforslag i tråd med internasjonal erfaring og bruk, og med dette vært i dialog med Nye metoder. Blodkreftforeningen var, i likhet med fagmiljøet, optimistiske sist teklistamab var oppe til vurdering, 22. april. I dette møtet ble saken utsatt, til stor fortvilelse for svært mange.
- Overstadig tidsbruk og mangel på åpenhet er noe vi dessverre repetitivt påpeker når det gjelder dagens system for innføring av nye legemidler i Norge. Selv om vi nå er både glade og lettet over mandagens beslutning, så mener vi det er helt uholdbart at alvorlig syke pasienter, uten andre behandlingsalternativer, blir gående og vente i lang tid uten forutsigbarhet. Hvor er pasientperspektivet i prosessene? Vi må ikke glemme at det er pasientene som blir skadelidende når systemet ikke er rigget for effektive prosesser, sier Ljøsne.

Prosessen med Teklistamab

Bispesfikke antistoffer er det nye store innen behandling av myelomatose. Dette er en behandling som frem til nå har vært brukt til å behandle akutt leukemi og som nå kommer for fullt også til behandling av myelomatose. Les mer om behandling med bispesifikke antistoffer