Blodkreftforeningen og International Myeloma Foundation inviterer til seminar om myelomatose. Vi får blant annet presentert hva som ligger i legenes verktøykasse til bruk for pasientene. Videre tar vi opp temaer som omhandler livskvalitet med fokus på blant annet fatigue, rehabilitering, riktig ernæring , trening og soling.

Program:

imf logo0930-0945: Velkommen og litt om Blodkreftforeningens arbeid og samarbeid med IMF. Ved Olav Ljøsne, leder av Blodkreftforeningen og Serdar Erdogan fra International Myeloma Foundation

0945-1045: Myelomatose - hvorfor fremtiden er lysere? Informasjon om kliniske studier. Ved Tobias S. Slørdahl, fra St Olavs Hospital og NTNU.

1045-1100:   Pause

1100-1200: Forskning internasjonalt. Dr Hermann Einsele fra Universitet i Würzburg presenterer nyheter innen myelomatose. Dr Einsele er annerkjent som en av verdens ledende eksperter innen myelomatose.

1200-1300: Lunsj

1300-1330: Kliniske studier i Norge. Ved Fredrik Schjesvold, leder for Oslo myelomatosesenter.

1330-1410: Fatigue. Hvordan kan det fremstå og hvilke strategier finnes det for håndtering. Ved Frode Skanke fra Røros Unicare Rehabiliteringssenter.

1410-1425:   Pause

1425-1455: Rehabiliteringstilbud i Norge. Hva, hvordan og for hvem. En praktisk orientering. Ved Frode Skanke fra Røros Unicare Rehabiliteringssenter.

1455-1500:   Kort benstrekk

1500-1545: Hvilken betydning har livsstilsfaktorer som f.eks trening, kosthold og eksponering for solstråler? Ved Anders Waage, St Olavs Hospital, NTNU.

*Vi tar forbehold om endringer i programmet.

Seminaret er gratis og åpent for alle som ønsker å delta, men vi trenger din påmelding.

Påmelding til seminar om Myelomatose i Trondheim 01.11.24

Har du allergier, eller det andre hensyn i forhold til tilrettelegging?
Har du med ledsager?

Er du medlem i Blodkreftforeningen?