Seminaret blir også streamet og mulig å følge fra hele landet.

11:30 – 12:30 Lunsj

12:30 – 12:45  Velkommen: Velkommen til seminar og informasjon om Blodkreftforeningen ved foreningens styreleder Olav Ljøsne.

12:45 – 13:30 Lymfekreft og blodkreft: Hva er fellespunktene og hvordan tenker forskerne i utviklingen av nye behandlinger for disse sykdomsgruppene. Ved overlege Alexander Fosså. Alexander Fosså er onkolog med hovedinteresse for lymfekreft. Han har en doktorgrad innen kreftimmunologi, og har siden 1997 vært tilknyttet lymfomseksjonen ved Oslo Universitetssykehus/ Radiumhospitalet. Han er nå leder for forskningsgruppen for maligne lymfomer samme sted og leder i Norsk lymfomgruppe.

13:30 – 14:15  Transplantasjoner: Transplantasjon har lenge vært brukt som behandling for både blodkreft og lymfekreft. Hvorfor er dette fortsatt den beste behandlingen for en del pasienter, og hva har skjedd i utviklingen av denne behandlingsformen. Ved Tor Henrik Anderson Tvedt. Han er ph.d., spesialist i blodsykdommer og indremedisin og overlege ved Avdeling for blodsykdommer på Oslo universitetssykehus.

14:15 – 14:30 Nye medisiner og bispesifikke antistoffer: Det har kommet en rekke nye medisiner og behandlingsformer for blodkreft og lymfekreft. Hvordan virker disse, og kan vi vente oss av ytterligere nyvinninger. Ved Fredrik Schjesvold. Han er hematolog, grunnlegger og leder av Oslo Myelomatose Senter, i Oslo. Han er leder av den norske myelomatoseforeningen, president i Nordic Myeloma Study Group og styremedlem i European Myeloma Network.

14:30 – 15:15 CAR-T: Mange snakker om CAR-T som den mulige veien til kurasjon av både blodkreft og lymfekreft. Hvordan virker dette, og hva er mulighetene. Ved Ingerid Weum Abrahamsen. Hun er ph.d., spesialist i blodsykdommer og indremedisin og overlege ved Avdeling for blodsykdommer på Oslo universitetssykehus.

15:15 – 16:00 Diskusjon og spørsmål: Innlederne møtes til diskusjon om fremtiden, og det blir mulighet for tilhørerne å stille dem spørsmål.

Seminaret er gratis og åpent for alle, vi legger opp til mulighet for digital deltakelse for de som ønsker dette, men vi trenger din påmelding - vennligst benytt skjemaet under.

Vi tar forbehold om endringer i programmet.

Påmelding til seminar om yere behandling av blodkreft og lymfekreft

Kjønn

Fødselsdato
Postnummer
Poststed
Fysisk eller digital deltakelse?*

Er du medlem i Blodkreftforeningen?